JORDEN RUNDT PÅ 80 DAGE

jogk

Thomas Mørk – Jacob Morild – Lisbeth Kjærulff – Kim Hammelsvang

Instruktion og manuskript: Flemming Jensen

HOVEDSPERSONERNE:

SIR PHILEAS FOGG

Slår man op i et biografisk leksikon under Sir Philias Fogg (1832-1952) får man indtrykket af en kedsommelig, perfektionistisk tørvetriller. Men tørvetrilning er manuelt arbejde og dermed milevidt fra Foggs interessesfære. Han interesserede sig derimod hele sit liv brændende for kostskoleelever – og ernærede sig primært ved bridge og lediggang.
Er der lidt Marcus Knuth over ham?

JACOB MORILD spiller rollen. Han har sindet, diktionen, højrøvetheden, men ikke pengene.

PASSEPARTOUT

Passepartout (1838-1902), butler. Franskmand med tydelig fynsk accent. Nåede efter sin tid hos Phileas Fogg at sætte sit præg på den spæde begyndelse til en omfattende europæisk cateringservice med speciale i fynsk rygeost. Menes at kunne ha’ slået Emmanuel Macron ved det franske præsidentvalg, hvis de havde været samtidige.
I løsslupne stunder ikke så lidt af en Simon Emil Ammitzbøll Bille – bortset fra synspunkterne og navnelængden.
THOMAS MØRK forgylder rollen. Han har indsigten, udseendet, afsindet og ta’r kun sjældent sin telefon.

 

DRONNING VICTORIA

Dronning Victoria (1819-1901) nævnes overhovedet ikke i stykket, så rollen er derfor ikke tiltænkt nogen af skuespillerne. Men hun er vigtig at ha´ i baghovedet, fordi hun i så høj grad prægede sin tid, hvor hun fik ni børn og startede en import af hunderacen pomeraniere.
I dag har hun primært betydning ved at ha´ givet navn til en sø.

SHERLOCK FIX

Sherlock Fix (1828-98) fik efter fjorten år i 7. klasse på en britisk kostskole endelig stillingen som opdager ved Scotland Yard – på grund af et udpræget og typisk engelsk talent for at gå i dametøj. Fix menes aldrig at have opklaret noget som helst – men udmærkede sig primært ved sin eminente evne til at forveksle konsonanterne p og k. Sad i fire valgperioder i det engelske Underhus, indtil det kom frem, at han ikke var blevet valgt. Endte som filialdirektør i Danske Bank.
Lidt som Brian Mikkelsen på en god dag.
Rollen spilles her af KIM HAMMELSVANG – der tager en pause fra sine mange roller i musicals på Det Ny Teater og succeserne i dansk revy. Velfriseret, omgængelig, meget velsyngende, men møder til tiden.

PRINSESSE AOUDA

Den underskønne Prinsesse Aouda er enke efter Maharajah Sulfokar II af Madras – en fjern slægtning til Dyne-Larsen. Skønt kvinde blev hun meget beundret i samtiden – ikke mindst på grund af sin umådelige skønhed. Hun indgik senere et fornuftsægteskab med Sir Philias Fogg (se denne), som til gengæld glemte hende på mindst 600 forskellige lokaliteter i det indre London. Blev kattedronning ved tøndeslagningen i Westminster Abbey 1855.
I folkemunde kendt som Indiens Hilda Heick.

Rollen er tiltænkt LISBETH KJÆRULFF – en vidtspændende og omsiggribende skikkelse i den danske teater- og showverden.
Operasanger, komiker, skuespiller, der drømmer om en fremtid som havearkitekt.

OBS – Denne rolle diskuteres stadig. LK finder det klichéagtigt og diskriminerende i disse tider at lade en kvinderolle spille af en kvinde. Men vi krydser fingre ….

DE 48 ØVRIGE ROLLER INDEHAVES AF DE MEDVIRKENDE.

Jensen & Klein’s JORDEN RUNDT PÅ 80 DAGE af Flemming Jensen

Særdeles frit efter Klein & Jensens ”Jorden rundt i 80 dage”, som var mere end uforskammet frit efter Jules Verne’s ” Le tour du monde en quatre-vingts jours”.
Det er det private arvesølv, der er taget frem til lejligheden – og forestillingen er – også – en hilsen til Jesper Klein. Anderledes kan det ikke være. Han og jeg spillede forestillingen op mod 200 gange, og samtlige roller blev spillet af os selv
– og ikke andre! 2 mand om 52 roller. Vi styrtede ind og ud og skiftede tøj. Somme tider til det rigtige kostume.
I denne nyskrevne udgave bredes det hele ud i større format, og vi udvider personalet, så der nu er fire skuespillere om de 52 roller – både i Paris, Gibraltar, Hong Kong, Port Said, Calcutta, Cairo og Travemünde. Det er altså alt sammen ret langt væk – selv for en landsdækkende teaterturné i tiden lige efter Brexit.
Den ene af de fire skuespillere er oven i købet kvinde! Hvilket ville ha’ været helt utænkeligt på Phileas Fogg’s tid. Men nødvendigt i 2019, hvis man ikke vil ha’ ballade.
Det er en aldeles hæsblæsende forestilling, så jeg står selv af som skuespiller og sætter mig i instruktørstolen. Dér sidder man godt – ikke mindst fordi vi har lidt af et stjernehold til at tage over efter Jesper og mig.
Det er også på tide, at den forestilling bli´r spillet ordentligt.
Verdensdelene vil flimre forbi øjnene af de måbende tilskuere, mens vi med denne tour de force er vidner til et af de tidligste udtryk for globalisering. Vi møder spændende, fremmede mennesker af anden etnisk herkomst, der dengang føltes så charmerende, fordi de blev dér, hvor de var.
Skønt det jo er en gammel historie, er den faktisk ualmindeligt aktuel og lydhør over for tidens trends, idet den himmelråbende økonomiske ulighed dengang var helt på linje med den nuværende udvikling, hvor kastesamfundet ikke længere kun findes i Indien – men i dagens Europa er bærende element i de mest fremgangsrige politiske bevægelser.
Forestillingen er i farver – og vi garanterer, at der ikke vil blive spillet violin!

De mest godartede hilsener
Flemming Jensen

Phileas Fogg: ”Hvad vil det sige at være excentriker?”
Passepartout: ”At man er for rig til at blive kaldt idiot.”

Scenografi: Kirsten Brink – Musik: Lars Fjeldmose
Manuskript og instruktion: Flemming Jensen
Produktion: DK Turné Teater
Booking: fj@flemmingjensen.com – 26378026

SPILLEPERIODE – efteråret 2019